Thursday, January 20, 2011

Stew Ayam Acik Na

Cam bunguk jer nama menu aku kali ni... ngeh3x! TAPI tetap sedap.. hahaha.... terperasan sekalik lagi..dan lagi dan lagi dan lagi... hehe.....



Asalnya nak buat stew ayam cendawan. Tapi last minute tukar isinya sbb rasa mcm tak meriah je kalo cendawan semata. Pastu aku lak tak buleh ngan sos tiram... so aku ubah ler plak dari segi bahan2nya sket2....

Nak kata ini bukan stew, tak buleh gak..sbb ni mmg stew... cuma ni kira adik tiri stew ayam lah... hahaha... sbb dia half mcm stew, half lagi nampak mcm sup... hehe.... Since aku tak leh guna sos tiram, aku tukar guna sos ikan. Pastu aku tak guna kentang utk pekatkan sket kuah ni....aku guna kan tepung gandum utk pekat kan sket kuah.... eh eh... apa lak tak buleh... buleh jer guna tepung gandum... uolss je tak tau. Wat pe nak risau2 dok pk itu ini tak de... kita yang masak..kita yang buat dia... buleh je ubah2.. ikot kita sendiri... tp kalo tak jd.. jgn lak putus asa ye.. hehehe......

Bahan-bahannya :
Ayam - tak kisah ler byk mana. Yg penting bahan2 tu cukup untuk keluarga uolls...
1 batang lobak merah - dipotong2 sebesar jari kelingking
3 biji bawang besar- dipotong 4
1cm halia dititik
sedikit kulit kayu manis dan bunga lawang
Saderi dua batang
brokoli
tepung gandum 2 sudu kecil (bancuh dgn air sejuk terlebih dahulu)

Cara memasaknya :
Panaskan minyak sedikit, tumiskan kulit kayu manis dan bunga lawang serta halia
Masukkan ayam, air sedikit dan biar 5 ke 10 minit
Masukkan lobak, saderi dan brokoli - biar seketika.
Masukkan bawang, minyak ikan @ sos tiram dan bahan perasa
Masukkan tepung gandum yang telah dibancuh dengan air sejuk
Tutup periuk dan biarkan seketika.
Tutup api dan hidang.

Selamat Mencuba!

ps... jgn lupa baca bismillah bila makan tu.. hehe

2 comments:

Pinky Pixie said...

kalau la yatie pandai masak kan.. hehe. da lame cube resepi ni..

justmeAIN said...

hehe.. alar yatie, akak masak pun campak2 je.... yatie pun buleh wat sambil pejam mata.... sgt2 senang... dun under estimate urself dear.... lgpun kita yang buat dia...bukan dia yg wat kita.... cube je, insyaAllah, sure jadi... :0)