Tuesday, January 11, 2011

Sambal Hitam

Mata dah mengantuk...tetapi tetap dipaksa buka demi anak yang sulung... Siabang baru je bangun dari tdo... (entah kol bape ler anak ibu ni nak tdo balik nih....)... Since balik tadi dia tdo, so skang ni dia dah mula lapar lah... daripada aku melayan mata yang dari tadi asik nak pejam ni.. bek aku layan belog.. dan dapat jugak aku mengupdate belog  nih...

Teka, ape nih? hehe... ini adalah sambal hitam... aku dapat menu ni masa belajar. Dari adik angkat aku - Yun. Menjadi makanan asasi kami time belajar dulu... maklumlah, masing2 bukan dari keluarga yang senang sangat. So berjimat2 lah sedaya mampu.. takmoh membebankan keluarga...

Bahan-bahan :
Belimbing buluh (direbus sehingga warna kegelapan@hitam
Cili padi
ikan bilis
minyak sikit
garam sikit
gula sikit

Cara menyediakan:
  1. Belimbing yang telah siap direbus, ditumbuk bersama cili padi dan ikan bilis. Tumbuk sehingga hancur.
  2. Kemudian, panaskan kuali dan minyak.
  3. Masukkan bahan2 yang ditumbuk tadi kedalam kuali. 
  4. Bahan2 digoreng dalam masa 2 minit
  5. Jangan lupa letakkan sedikit garam dan gula.
  6. Siap dimasak. Sedap dimakan dengan nasi panas dan telur mata. Nak makan dengan nasi je pun buleh.
Selamat Mencuba. Penangan sambal ni pada aku sampai ke hari ini.... sedap nya tak buleh nak cakap... hehe...

No comments: